Care este religia majoră a subcontinentului indian?

Hinduismul a fost religia majoră a subcontinentului indian încă din secolul al III-lea d.Hr.; dar înainte de asta aproape șapte sute de ani budismul domnea suprem în societate. Odată cu începutul declinului budismului din diferite motive, hinduismul a început să treacă printr-o fază de renaștere până când a fost provocat de venirea islamului în India în ultima parte a secolului al XII-lea. Dar, în ciuda răspândirii islamului în toate colțurile și colțurile Indiei, hinduismul a rămas în continuare singura religie cea mai observată a subcontinentului. Odată cu căderea treptată a Imperiului Mughal și înființarea Imperiului Britanic, hinduismul a fost renovat prin mișcări de reformă și modernizare sub conducerea lui Raja Rammohan Roy, Swami Dayananda Saraswati, Swami Vivekananda, Sri Aurobindo și Mahatma Gandhi. Rammohan și-a făcut munca prin reforme, Dayananda dând o semnificație elaborată a hinduismului minus Sistemul de caste, Vivekanda prin răspândirea neo-Vedantismului în afara Indiei, Sri Aurobindo dându-i o orientare filosofică modernă și Gandhiji a făcut-o prin popularizarea conceptului de „Ram- Raj” și „Hind Swaraj” în timpul Mișcării pentru Libertate.

Odată cu plecarea britanicilor și împărțirea țării în India și Pakistan, milioane de adepți ai hinduismului au trebuit să migreze, deoarece Pakistanul a devenit un stat islamic. În ambianța seculară a Indiei, hindușii constituie majoritatea populației. A doua populație ca mărime din Srilanka și Bhutan sunt hindușii. În ciuda suișurilor și coborâșurilor în politicile guvernelor, hindușii constituie un procent vizibil în populațiile din Pakistan și Bangladesh. Astfel, în ansamblu, hinduismul este religia majoră a subcontinentului indian. Hinduismul nu trebuie privit ca religia primară sau dominantă a regiunii; Islamul are o mulțime de urmăritori în Pakistan, Bangadesh și Sri Lanka; Sikhismul are peste 50 de milioane de adepți; iar religiile vedice în rândul populațiilor tamile asigură că nu există o singură credință dominantă. (Vid: Sailen Debnath, „Secularism: Western and Indian”, Atlantic Publishers, New Delhi; Sailen Debnath, „A Compendium of Gandhism and Netaji’s Critique of Gandhism”.)